کد مطلب:192970 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

ایمان چیست؟
عبدالرحیم قصیر گوید: با عبدالملك نامه ای برای امام صادق - علیه السلام - نوشته و از حضرتش سؤال كردیم كه ایمان چیست؟

امام - علیه السلام - در پاسخ نامه ی من و عبدالملك بن اعین چنین نوشت:

خدا تو را رحمت كند؛ از معنی ایمان پرسیدی، ایمان اقرار به زبان، و عقیده به قلب، و عمل به جوارح و اعضا است، وهر كدام از این سه بخش از ایمان ناشی از قبلی است و ایمان دژی است، و اسلام نیز دژی است، و كفر دژی است.

و ممكن است انسان مسلمان باشد پیش از آنكه مؤمن باشد، ولی ممكن نیست مؤمن باشد مگر اینكه مسلمان باشد، پس اسلام پیش از ایمان است، و مشارك با ایمان است.

بنابراین؛ اگر انسانی مرتكب گناه بزرگی - از گناهان كبیره - یا گناه كوچكی - از گناهان صغیره - كه خداوند از آن نهی كرده بشود؛ از ایمان خارج شده است، و نام ایمان از او ساقط شده است، ولی اسم اسلام بر او باقی است، پس اگر توبه و استغفار كند به خانه و دژ ایمان برمی گردد.



[ صفحه 63]



و این معصیت او را در كفر وارد نمی كند، مگر اینكه انكار كند و حرام را حلال، و حلال را حرام بداند و به آن معتقد شود، در این صورت از اسلام و ایمان خارج شده و در كفر داخل شده است. و این به منزله ی كسی است كه داخل حرم شده و سپس داخل كعبه شده است و در كعبه عمدا حدثی انجام داده است، پس از كعبه و همچنین از حرم اخراج می شود، و گردنش باید زده شود و سرنوشت او جهنم است. [1] .

ابوبصیر گوید: از امام صادق - علیه السلام - پرسیدم ایمان چیست؟

حضرت جواب را در دو كلمه جمع نموده پس فرمود: ایمان به خدا، و اینكه معصیت خدا را نكنی.

گفتم: اسلام چیست؟

امام آن را نیز در دو كلمه جمع نموده و فرمود: هر كه شهادت ما را اجرا كند، و اعمال دینی ما را انجام دهد، و به سبك ذبح ما ذبح كند. [2] .


[1] الكافي: ج 2 ص 27، بحارالأنوار: ج 65 ص 256 ح 15.

[2] أمالي الطوسي: ج 1 ص 138، بحارالأنوار: ج 65 ص 276 ح 28.